EMT Valencia
Pl. Correu Vell, 5
46001 Valencia
Tel. Oficina de Atención
al Cliente: 96 315 85 15
Descripció i funcionalitat del Depòsit Nord
Elements de seguritat i protecció
El dia 26 de maig de 1999, l'alcaldessa de València, Rita Barberá, va inaugurar la nova instal·lació del Depòsit Nord d'EMT.
Amb aquesta inauguració va complir a les directrius marcades en el Pla General d'Ordenació Urbana, en el marc del qual es va aprovar el Projecte per a la construcció dels Tallers i Depòsit Sud de Sant Isidre i del nou Depòsit Nord.
Aquesta construcció va ser duta a terme per la necessitat distribuir en dues ubicacions l'estacionament de la flota d'EMT i disposar d'una instal·lació industrial, que permeta la realització de les tasques de reparació, manteniment i neteja dels autobusos.
A partir del Projecte d'Expropiació dels terrenys de la parcel·la, a l'abril de 1996 el Consell d'Administració d'EMT va aprovar el Conveni per a la realització del Projecte i la Direcció d'Obra del Depòsit Nord, que va ser adjudicat a la Universitat Politècnica de València, dins del marc de col·laboració subscrit entre ambdós institucions. Un any més tard el dit Consell va aprovar el Projecte d'Execució, la configuració del qual mantenia idèntica tipologia i disseny que els Tallers centrals i Depòsit Sud de Sant Isidre.
El Depòsit Nord està situat en una parcel·la ubicada en la part nord de la ciutat de València i té una superfície de 27.359 m2. La fatxada orientada a l'est, recau al carrer de l'Enginyer Faust Elio; la fatxada sud és mitgera amb els Tallers del Tramvia dels Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, mentres que la fatxada oest afronta amb el Campus de la Universitat Politècnica, i la fatxada nord amb un carrer en projecte.
En el vial nord i pròxima a la fatxada oest, es troba l'accés principal a través del qual es realitza tant l'entrada i eixida d'autobusos, com l'ingrés del personal. En aquest mateix vial i pròxim a la fatxada aquest es troba l'eixida d'emergència.
El Depòsit Nord ho configuren els edificis de Taller, Auxiliar, Tècnic i la Zona d'Estacionament d'autobusos.
L'edifici de Taller, que per la seua dimensió i funcionalitat es troba situat en l'extrem Oest de la parcel·la, està format per tres volums agrupats en L simètrica.
El volum principal correspon a la nau taller, compost per 7 vans estructurals i altres 2 laterals. L'extrem Oest de la Nau està separat de la resta per un mur de formigó que aïlla el Centre de Diagnòstic de Vehicles (CDV) a l'efecte de l'emissió de sorolls. La coberta metàl·lica a dues aigües està proveïda de castellets d'il·luminació i ventilació comunicats per passarel·les. Les fatxades es componen amb portes secciona'ls i sobre elles uns frisos envidrats formant un conjunt emmarcat per panells de formigó.
El segon nivell, en orde de grandària, és un prisma de 52 metres de longitud, 9'45 m. d'ample i 9'65 d'altura, que forma un testera de la nau i la sobrepassa cap al Nord. Està compost per dues plantes; la inferior es dedica a espais de suport al Taller i la superior a vestidors.
El tercer, més que un volum, és un espai cobert, tancat per la testera oest de la nau i un altre de nou paral·lel de formigó, en el que estan instal·lats els llavadors.
La seua funcionalitat es pot concretar en:
Nau Taller: el seu principal objectiu és el manteniment correctiu - realització de xicotetes reparacions - i el manteniment preventiu -xicotetes revisions-. Es compon de 16 llocs de treball per a autobusos estàndard, distribuïts de la manera següent:
Nau del CDV: en ella es desenrotlla el manteniment preventiu de la flota assignada al depòsit Nord. Consta d'un lloc de treball complet, dotat d'un altra trapa, la zona de treball del qual està degudament insonoritzada i equipada amb els equips següents: frenómetro, banc de potència, ventilador bufen-te, placa alineadora, equip d'extracció localitzada de gasos i un detector de folgances.
Cos tècnic de l'edifici del taller: adossat a la nau del Taller i distribuït en dues plantes, alberga les dependències complementàries del Taller.
En funció del tipus de tasca a efectuar, es realitza en:
Neteja interior diària: zona d'aparcament, la neteja es realitza dins de cada autobús.
Neteja interior periòdica: zona amb una extensió de 396 m2, proveïda amb 4 llocs de treball, dedicada exclusivament a l'aspirat/neteja d'interior.
Neteja exterior periòdica: zona adossada a la nau Taller, junt amb el CDV, en la que es realitza la neteja d'autobusos amb dos trens de llavada.
Situada en l'accés principal, el Depòsit Nord compta amb una porteria construïda amb la mateixa estètica que la del Depòsit Sud de Sant Isidre, dotada amb els equips necessaris per al control de tot el recinte, accés de vehicles, operaris i visitants.
Es troba ubicada enfront de l'accés principal enmig del cos tècnic de l'edifici de Taller, davall una coberta a manera de prisma envidrat de 52 m. de longitud, 9,45 m. d'ample i 9, 65 d'alt, que forma un testera de la nau i la sobrepassa cap al Nord.
Atenent a les necessitats l'EMT i prenent com a referència les anteriors instal·lacions del Depòsit Sud, s'han dimensionat 2 illots de 19 m. per a permetre el repostado simultani de quatre autobusos. Els aparells assortidors, de gran cabal (dos per illot), són automàtics i estan dotats de motors de tipus blindat i antideflagren-te a prova d'incendis.
Per a la gestió del subministrament de combustible es disposa d'una instal·lació de control automàtic, en temps real, on es realitza la captura informàtica dels paràmetres següents: número d'autobús, litres de combustible subministrat, hora i dia del subministrament i quilòmetres recorreguts des de l'últim repostaje. Aquest sistema impossibilita, de forma automàtica, el subministrament de combustible als vehicles no autoritzats.
Aquesta estació de Servici disposa d'una capacitat d'emmagatzemament de combustible (biodièsel), de 120.000 litres, mitjançant quatre tancs soterrats de 30.000 litres cada u, dotats d'un sistema automàtic, en temps real, per a la gestió dels estocs i la detecció de la presència d'aigua en el combustible.
Situat enfront de l'edifici annex al Taller, amb la seua mateixa longitud i altura, és un bloc de dues plantes, la inferior perforada transversalment per a permetre el pas de vehicles, que configura l'àmbit de l'estació de Servici.
En la planta baixa se situa la sala de conductors i centre de recaptació, oficina de programació de servicis de l'Àrea Tècniques i neteges.
Sala de conductors i centre de recaptació: el cos nord de l'edifici auxiliar, alberga la sala de conductors i el centre de recaptació. Aquesta zona disposa de l'equipament ofimático inherent a la seua funcionalitat.
Programació de servicis: en el cos sud d'aquest edifici es troba la sala on es programen els treballs de neteja, així com l'assignació d'autobusos a les línies adscrites a aquest Depòsit.
Per la seua banda, en la planta primera estan situats el menjador i altres neteges.
S'agrupen ací totes les dependències tècniques que donen servici al Depòsit Nord, amb l'objecte d'evitar interferències i disfuncions entre els locals d'instal·lacions pròpiament dites i les àrees de treball, açò és: servicis de llavat de baixos i neteja d'autobusos i sales de bombes d'aigua descalcificada i grup de pressió, bombes d'extinció d'incendis, calderes d'aigua calenta sanitària, grup electrogen i centres d'alta i baixa tensió.
Aquest edifici, adossat a la tanca nord de la parcel·la, es troba ubicat junt amb la porteria i a l'accés principal. D'una sola planta, disposa d'una galeria subterrània destinada a l'allotjament de canalitzacions i aljub de reserva d'aigua. També hi ha una zona específica per a la neteja de vehicles, on s'ha construït una passarel·la superior per a facilitar la neteja de sostres i el manteniment dels equips d'aire condicionat.
Les dàrsenes destinades a l'aparcament ocupen dos terços de la parcel·la. Es va realitzar una ordenació de la superfície disponible, buscant el màxim espai per a l'estacionament d'autobusos en bateria a 450 graus. La capacitat total del recinte és de 278 places.
En aquestes instal·lacions s'han adoptat mesures de seguretat semblants a les del Depòsit Sud de Sant Isidre, per a previndre qualsevol situació d'emergència.
La seguretat integral contra incendis conjuga dues formes d'entendre aquest tipus de protecció:
Protecció passiva: quant a l'edifici i a les mesures d'evacuació, que s'obté per mitjà del segellat de conductes, portes tallafoc i enllumenat d'emergència.
Protecció activa: consistix en les mesures de detecció i extinció que requerix la instal·lació com són: Sistemes de detecció de fums, flames, gas, sistemes d'extinció manuals i automàtics.
Es van instal·lar dos tipus bàsics de protecció:
Protecció física: elements materials, com el tanca perimetral del recinte, dotat de barreres i portes per al control dels accessos.
Protecció electrònica: consistent en la instal·lació d'un circuit tancat de TV, amb monitors i càmeres; i d'un sistema d'alarma, a través d'una xarxa de detectors (protecció volumètrica), ubicats en l'interior dels locals i en llocs que necessiten vigilància.
Determinades instal·lacions disposen de sistemes d'automatització per a la posada en marxa i pare, programables segons necessitats calendaris, horaris, etc. Per a això es compta amb les necessàries ferramentes informàtiques i xarxes de transmissió de dades, sensors, captadors, etc.
La gestió es realitza des del lloc de control del recinte.
L'Empresa Municipal de Transports està compromesa amb la conservació del medi ambient, com ja es va posar de manifest en la construcció dels Tallers centrals i Depòsit Sud de Sant Isidre, així com amb la incorporació a la seua flota de vehicles ecològics que utilitzen combustibles alternatius, com ara el biodièsel i el Gas Natural Comprimit.
En aquestes instal·lacions, seguint l'experiència anterior, i complint amb la normativa vigent, s'ha previst una zona per a poder emmagatzemar els possibles residus, tòxics o no, que genera l'activitat d'EMT com ara olis usats, líquids refrigerantes, filtres, greixos, tubs fluorescents, bateries usades, pneumàtics, etc., per a a continuació procedir a la seua posterior gestió, tractament i eliminació. Per a suprimir la contaminació acústica, a més d'emplaçar l'edifici del Taller en la Zona Oest el més allunyat de les vivendes particulars, en la tanca que dóna al carrer Enginyer Faust Elio es va instal·lar una pantalla de protecció acústica.
Per al vial exterior, en la vorera nord, es va plantar una filera de palmeres canàries, de 6 metres d'alçària; mentres que en l'interior de la parcel·la es va optar pels arbres dominants en la zona, seleccionats per la seua frondositat, grandària i neteja, açò és, plàtans per al nord de la parcel·la; acàcies, en l'aparcament d'autobusos; ciprers, enfront dels assortidors; i moreres i una jardinera d'hedra, en el costat est.
Magnituds | Quantitats |
---|---|
Superfície total d'ordenació | 27.359 m2 |
Superficie destinada a l'aparcament | 20.000 m2 |
Superficie construïda | 4.650 m2 |
Places màximes d'aparcament d'autobusos | 278 |
Llocs de treball sobre autobús | 16 |
Llocs de neteja d'autobusos | 7 |
Pressupost | En milions de pessetes |
---|---|
Urbanització | 324 |
Instal·lacions | 272 |
Edificis | 454 |
PRESSUPOST TOTAL DE LICITACIÓ | 105 |